Menu

Collectie gedigitaliseerd

In aanloop naar de expositie Talent van Van Gent hebben wij als familie een uitgebreid traject doorlopen. Wat begon als een wens om het werk van Pieter Hendrik van Gent zichtbaar te maken voor een groter publiek, groeide uit tot een zorgvuldig digitaliseringsproject waarbij we de volledige collectie in kaart hebben gebracht.

Met trots tonen we op deze website alle werken op chronologische volgorde die we hebben kunnen digitaliseren.

Aanleiding

Het idee voor een tentoonstelling bestond al langer binnen de familie, maar kreeg pas in 2025 echt vorm. De wens om de werken te bewaren, te documenteren en toegankelijk te maken werd steeds sterker. In het interview met zoon Anthon van Gent lees je wat het proces in beweging bracht.

 Dankzij talenknobbel én talent de oorlog overleefd

Overzicht maken

Na het overlijden van Van Gent zette zijn oudste zoon, Henk van Gent, de eerste stappen richting een beschrijving van de collectie. Hij werkte aan een voorlopige beschrijving van de schilderijen, bedoeld als basis voor een toekomstige tentoonstelling.

Toen later ook Co van Gent-Kot overleed, werd het resterende deel van de collectie verdeeld onder de kinderen. Om toch een compleet beeld te bewaren, werd van circa 120 werken een snelle foto—een “kiekje”—gemaakt. Deze registratiefoto's vormden een eenvoudig maar waardevol overzicht van de belangrijkste kenmerken van de werken: onderwerp, jaartal (indien bekend) en bijzonderheden.

Klaarmaken voor de tentoonstelling

Toen de plannen voor de expositie concreet werden, ontstond de behoefte aan een veel nauwkeuriger en professioneler overzicht. Denk aan:

Het klaarmaken voor de tentoonstelling betekende daarom niet alleen selecteren, maar ook ordenen, opsporen en vergelijken met het eerdere overzicht. 

Andere ogen

Het verwijderen van oude lijsten was een ontdekkingstocht. Door te besluiten de meeste werken ten toon te stellen in simpele, neutrale lijsten en passepartouts kreeg de collectie een nieuwe uitstraling. 

Ook ontdekten we nog onbekende werken, althans werken die als het ware verstopt lagen in tekenmappen en nu met ander ogen werden bekeken. Zo vonden we de oudste schetsen van Van Gent. Onderstaande tekening bleek bijvoorbeeld een voorstudie voor het schilderij Boerderij in Nieuwerkerk a/d IJssel.

Digitaliseren

Het digitaliseren vormde een van de meest tijdsintensieve onderdelen van het proces. Elk schilderij werd opnieuw gefotografeerd onder professionele omstandigheden, zodat details, penseelstreken en kleuren zo natuurgetrouw mogelijk werden vastgelegd. Daarbij doorliepen we steeds dezelfde stappen:

  1. Inventariseren
    Waar bevindt elk werk zich? Welke versie van het register is actueel?
  2. Fotografie
    De werken werden verzameld of ter plaatse gefotografeerd. Met aandacht voor licht, scherpte en kleurcorrectie.
  3. Registratie
    Titel, formaat, materiaal, signatuur, herkomst, datering en opmerkingen werden nauwkeurig vastgelegd.
  4. Controle
    De foto’s werden verwerkt, gecontroleerd en toegevoegd aan het digitale archief.

Het resultaat is een duurzame digitale collectie die zowel voor de tentoonstelling als voor toekomstig onderzoek gebruikt kan worden.

Vervolg

Met de digitalisering is een belangrijke stap gezet in het behoud van de kunstwerken. Maar dit is geen eindpunt. We blijven werken aan: het verder aanvullen van ontbrekende informatie, het opsporen en digitaliseren van eventuele onbekende werken.

De tentoonstelling Talent van Van Gent was daarmee niet alleen een eerbetoon, maar ook een startpunt voor een blijvende ontsluiting van de collectie.